Voor wie ben jij er eigenlijk? Dat klinkt in eerste instantie natuurlijk ontzettend zweverig. Maar als je het bedrijfsmatig bekijkt, is dit een heel logische vraag. Het is verstandig om hierin een keuze te te maken. En dat geldt eigenlijk op heel veel vlakken. Want het gaat hierbij niet alleen om je doelgroep, ook wat je aanbiedt en aanneemt. Keuzes maken. Dit is vaak erg moeilijk en spannend. Maar als je door die twijfel heen prikt en er écht voor gaat, geeft het je richting. Ik vertel je over mijn keuze.
Gezonde tegenzin
Een jaar of vijf geleden vroeg mijn vader of ik hem wilde helpen bij een project. Hij zocht iemand die hem kon ondersteunen met wat communicatie-klussen. ‘Af en toe een briefje maken’, was de opdracht. Mijn antwoord was: ‘Pa, daar heb ik helemaal geen tijd voor. Ik heb een jong gezin en ik werk in loondienst’. ‘Doe het nou maar gewoon Malou, dat kun jij makkelijk’. Ik wilde mijn vader niet laten zitten en met gezonde tegenzin hielp ik hem.
Snel had ik door dat hij het volledig had onderschat. Wat een werk lag er op de plank. En van het één kwam het ander. Het was eigenlijk wel leuk. Had hij toch gelijk hè? Ik koos om ervoor te gaan en haakte aan bij het project. We zijn nu vijf jaar verder en ik ben nog steeds aangehaakt. Op vraag ondersteun ik. Maar inmiddels zijn we wel twee websites, films en een hoop advertenties verder. De keuze die ik toen maakte, bracht me ver. Ik kreeg vaker vragen ‘kun je me eens helpen’. En een jaar geleden schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel.
De belangrijke keuze
Ik besloot vol voor LOUC te gaan. Maar wist ook als geen ander dat ik keuzes moest maken. Voor wie is LOUC er? Wat gaat LOUC precies doen? Want het communicatievak is breed. Zo breed dat ik niet álles leuk vind (There I said it). Je moet mij geen strategisch beleidsplan laten schrijven. Samen met een communicatieadviseur ging ik aan de slag met mijn positionering. En dat was lastig! Terwijl ik het normaal voor anderen zo invul. Zelf had ik een hoop twijfel. Veel ondernemers en bedrijven hebben een blinde vlek voor zichzelf. In dit proces heb ik veel gestreept. Ik wist namelijk goed wat ik niet wilde. En dat was al heel wat.
De belangrijkste keuze die ik het afgelopen jaar maakte was zichtbaar zijn. Laten zien wat ik doe. Mensen inspireren. En dat levert me veel op. Inmiddels is mijn netwerk daardoor flink groter geworden en krijg ik steeds meer nieuwe opdrachtgevers. En precies dat vind ik zo leuk aan ondernemer zijn. Ik kom op heel veel plekken. En dan kom je op een punt waar iedereen mij wel voor waarschuwde: tot wanneer blijf je nog parttime in loondienst?
Afgelopen maand was het zover. Ik maakte me ontzettend druk hoe ik de workload in het najaar kon inplannen en waarmaken. Het antwoord was ‘niet’. Althans, niet ten koste van alles. En ik besloot weer te kiezen. Loslaten van mijn loondienst en te gaan voor LOUC. Het gaf me direct rust. En ja, dat is spannend. En nee, ik weet echt niet wat er allemaal op mijn pad komt. Maar heb ik er zin in: ja! Houd ik van avontuur: ja! Is het op dit moment de juiste stap: ja!
Nou, why not? Je leeft maar één keer toch? En liever nu kiezen. Dan straks zeggen ‘wat als’.
Durf jij te kiezen?