Social media hoeft niet perfect

Zichtbaar zijn op social media hoeft niet perfect

09 mei 2022

Zichtbaar zijn op social media hoeft niet perfect

Social media. You hate it or you love it. En hoewel ik er gek op ben, ken ik ook de mindere kanten. Toch zet ik die in dit artikel graag aan de kant. Want even, social media is écht niet meer weg te denken. Het hebben van social media kanalen hoort er tegenwoordig gewoon bij. Het is een serieus communicatiemiddel, dat je er niet meer ‘even’ bij doet.

Social media een speeltuin!

Dat er veel te beleven is op social media, is een understatement. Voor iedere doelgroep is er wel een interessant kanaal. En binnen de kanalen kun je van verschillende functionaliteiten gebruikmaken. Om je een voorbeeld te geven. Alleen op Instagram kun je al:

  • Een foto plaatsen
  • Een video plaatsen
  • Een reel maken
  • Live gaan
  • Documenten plaatsen
  • Een verhaal plaatsen
  • Inzamelingsactie houden
  • Betaald partnerschap aangaan
  • Hoogtepunten vastleggen

En wat al niet meer, in de tijd verandert er zo ontzettend veel.

En het mooie is dat het deels gratis is. Er kruipt natuurlijk veel tijd in, maar je kunt het zelf vormgeven. En als je van diverse functionaliteiten gebruikmaakt, kan dit heel aantrekkelijk zijn. Social media is een speeltuin alleen je moet zelf ontdekken wat bij jou of je bedrijf past.

Social media als onderdeel van je communicatieplan

Ieder bedrijf maakt plannen. Strategische plannen. Operationele plannen. Op ieder niveau zie je dit terug. Zorg ook dat je hier je socials in verwerkt. Hoe wil je gezien en herkent worden. Wat zou je kunnen delen? Zijn er problemen die je wil oplossen? Denk aan een personeelstekort, lage verkoop, grote concurrentie. Trek aan de bel en ga zorgen dat je gezien wordt. Daar leent de online wereld zich uitstekend voor.

Hoe start je met social media?

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig al social media kanalen aangemaakt. Sporadisch zijn hier in het verleden wat berichten op geplaatst. Maar een rode draad in de berichtgeving is ver te zoeken. Het is niet moeilijk om dit te creëren, maar het is wel raadzaam om er vooraf even voor te gaan zitten.

Ik adviseer je om te starten met een contentstrategie. En contentstrategie is een beknopt strijdplan waarin je zaken afstemt zoals:

  • Waarover ga ik berichten delen
  • Hoe wil ik gezien en gevonden worden
  • Wat wil ik uitstralen
  • Waar ben ik te vinden

En als je dat hebt opgeschreven, begin dan het met het uitdenken van een contentplanning. Een tijdlijn waarin je bepaalde berichten al bedenkt en maakt.

Hoe onderhoud je social media kanalen?

Geef toe. Jij bent wel eens begonnen zonder contentplan. Je begon enthousiast met posten en na een maand of drie is de inspiratie ver te zoeken. De aandacht voor je socials verschuift weer naar achterlijn en jij gaat vrolijk verder met de waan van de dag. Of niet zelden gebeurt het dat jij enthousiast bent en je collega’s hebben er geen affiniteit mee en denken er niet aan. Dan voelt die kar die jij moet trekken wel heel zwaar. Logisch dat ook jij ‘m op een gegeven moment laat staan. Dat kan anders!

Maak het jezelf makkelijk. En start before you are ready.

Social media hoeft niet perfect

Natuurlijk is weten wat je wil vertellen en hoe je over wil komen heel belangrijk. Maar het hoeven niet altijd mega gelikte video’s en animaties te zijn. Dat kost ontzettend veel geld. En vaak is dat geld dat jouw bedrijf niet zomaar vrijmaakt voor de socials. Begin daarom echt. Met échte foto’s en échte verhalen. Ze liggen vaak voor het oprapen. Want wat voor jou heel gewoon is, is voor een volger vaak knetter interessant.

Je gaat verstelt staan als je op regelmatige basis informatie gaat delen, je meer respons krijgt. Wie weet wakkert dat het enthousiasme bij ‘die iets minder enthousiaste collega’s’ (we kennen ze allemaal!) weer aan. Zo zie je dat ‘content creëren’ voor social media nog wel eens heel leuk kan worden! Niet perfect is juist perfect!

 

Meer weten over social media? Of over het delen van content over jouw bedrijf in zijn algemeen? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Bel 06-34036100 of mail me even.