Beeld is ontzettend belangrijk. Want ik weet niet hoe het zit met jouw leesskills? Ik skip de helft en scan een tekst via de foto’s en koppen. Want ja, druk, druk, druk. Beeld is dus méga belangrijk. Want een beeld vertelt je vaak meer dan duizend woorden. Goede content bestaat dus uit tekst én beeld.
De taal die telt!
De meeste bedrijven vinden het belangrijk om zichtbaar te zijn. Maar in de praktijk ervaren veel mensen dat dit nog best een uitdaging kan zijn. De ene dag verstuur je een nieuwsbrief en de andere dag post je een leuk social media bericht. En zelfs dat is soms een brug te ver. Maar bij al deze content, denkt men aan de taal. Wat willen we vertellen wat schrijven we op. En als dat is bedacht, moet er nog een leuk plaatje bij.
Een leuk plaatje
Waar vind je dat? Even Googlen. Nee! Dat is écht een no go. Ik kom dit in de praktijk écht nog te vaak tegen. Collega’s die zonder blikken of blozen een beeld van Google kopiëren en dit gebruiken als ‘plaatje’ in hun nieuwsbrief, op hun website of nog erger op social media. Wist je dat aan de meeste foto’s auteursrechten verbonden zijn? Je mag en kan niet zomaar beeld van derden gebruiken. Je moet hiervoor betalen óf toestemming vragen. Ik vertel je hierover graag meer, maar dat hoort niet in deze blog. Ik wil namelijk ergens naar toe. Kies je eigen beeld! Kies een beeld dat bij jou past. Bij jou als persoon, bij je merk, bij je bedrijf. Kies je eigen beeldtaal.
De juiste beeldtaal
Veel communicatieprofessionals zullen het beamen dat er veel tijd gaat zitten in het schrijven van de juiste tekst. En dat het kiezen van een plaatje ondergeschikt is. Je pikt iets van Google, je collega schiet gauw een foto met zijn telefoon óf je gebruikt een beeld uit het archief. Het kan maar geregeld zijn. Gelukkig zie ik dat er steeds vaker fotografen worden ingevlogen. Daar word ik gelukkig van. Door een professionele foto komt hetgeen wat je wilt vertellen al veel beter over. Maar alleen hiermee ben je er nog niet. Zit er namelijk lijn in de beelden die je plaatst? Ben jij herkenbaar aan de beelden die je deelt? Zeggen de beelden wie of wat jij wilt zijn als persoon, merk of organisatie?
Impact maken met beeld
Het is niet gek als je moeite hebt met het kiezen van goede beelden. Maar goede beelden kunnen je verhaal wel veel krachtiger maken. Sterker nog, met de juiste content in beeld én taal kun je echt het verschil maken. Vaak heb je binnen het bedrijf waar je werkt afspraken rondom de huisstijl. Hierin zijn het logo, typografie en het kleurgebruik verwerkt. Vul dit eens aan met afspraken rondom beeldgebruik.
Van beeld valt veel te leren
Herken jij je in het bovenstaande verhaal? Geef me dan een digitale high five! Want dit is stap 1. Je erkent het probleem. Ik zou je willen uitdagen om actiever over beeld na te denken. En dit alles begint bij de basis: wat wil je vertellen en wat wil je uitstralen. Ik denk graag eens met je mee of help je graag mee op weg.
En tot slot: beeld is dus weldegelijk belangrijk!
Als cadeautje geef ik je graag de gratis Beeldgids van mijn collega Martine Krekelaar. Download de gids en ontdek in 5 stappen hoe jij met beeld jouw publiek kunt bereiken.