Vanochtend nam ik een kop thee bij het ontbijt. As usual groene thee citroen van Pickwick. En uitgerekend vandaag hangt er een kaartje aan met ‘Durf jij je dromen te volgen?’. Ik durf dat, want vandaag ging mijn website live. Best wel een mijlpaal, want het is een behoorlijke keuze die je maakt: je wordt zelfstandig ondernemer. Maar het kaartje zette me aan het denken. Ik vond het een mooie invalshoek voor een blog over je (online) zichtbaarheid. Ik leg je uit waarom.
Hoe vaak heb jij het al meegemaakt? Je hebt een waanzinnig idee om je product, dienst óf de organisatie te promoten. Waarschijnlijk al tot in detail uitgewerkt. En dan komt puntje bij paaltje: andere projecten gaan voor. En jouw idee heeft geen prio. In de waan van de dag ben je dus bezig voor je business en niet mét je business. Een gemiste kans!
Zichtbaar zijn
Ik hoor je denken ‘is dat zo?’. Ja! Want, jij bent de professional in jouw vakgebied. En daar ben je druk mee. Je hebt helemaal geen zin om ook nog je eigen toko te promoten. Meestal is dat een goed teken. Want dat betekent misschien wel dat het makkelijk gaat. Maar het kan je daadwerkelijk wel veel opleveren. Het maakt je zichtbaar. In het drukke merkenverkeer van tegenwoordig wil je opvallen. Mensen moeten jou kiezen. En jij hebt vast een droomklant die je graag zou willen binnenhalen. Ook dat kun je bereiken door zichtbaar te zijn.
Vertel je verhaal
Als geen ander weet je wat je wilt vertellen. Wat maakt jou nou zo uniek? Als ik het je zou vragen bij het koffieapparaat floept het er waarschijnlijk zo uit. Maar wanneer je het op papier moet zetten, wordt het lastiger. Het vertellen van je verhaal kun je op verschillende manieren doen. Het klink zo wellicht wat suf. Maar jouw verhaal zit verstopt in het DNA van je organisatie. Dit kun je vertalen in tekst, beeld, leuke middelen en events. Als je jezelf laat zien, krijg je hier automatisch respons op. Begin bijvoorbeeld eens door twee keer per week een social media bericht in te plannen. Of je website actueel te houden met leuke nieuwsberichten.
Werk aan je winkel!
Hoe kun je er nou voor zorgen dat je dit niet laat verstoffen? Dat je na drie weken niet stopt en hier structureel aandacht aan geeft. Ik heb het antwoord en het bestaat uit drie woorden: Plan. Het. In. Ga het gewoon doen. Maak een planning voor een langere tijd. Stel jezelf daarbij een aantal vragen:
- Welke periode kiezen we?
- Wat willen we vertellen? Wat willen we uitstralen? Wat willen we verkopen?
- Hoe gaan we dit doen?
- Wat is ons budget?
- en ga zo nog maar even door…
Een goed doordacht plan gaat je helpen. En schrik niet, dat hoeft echt niet heel uitgebreid te zijn. Begin simpel en ga het doen. Je merkt vanzelf dat je gezien gaat worden. Dus het heeft weldegelijk prio. En ja, natuurlijk kan het altijd professioneler, bombastischer en wat al dan niet…maar hee: daar heb je LOUC voor.
Durf jij te dromen? Maak ze dan waar.