Wat is de betekenis van content? Veel bedrijven in mijn sector gaan ervan uit dat iedereen dit weet. Behalve dat content ook ’tevreden’ betekent, heeft het tegenwoordig een heel andere lading.
De betekenis van content
Eigenlijk staat content voor inhoud. Content is eigenlijk een heel algemeen begrip, maar staat voor: tekst, beeld en audio. In mijn branche zie ik veel bedrijven steeds het begrip content gebruiken. Maar ik merk in de praktijk dat veel mensen de volledige betekenis hiervan, niet helemaal kennen. Wist je dat er verschillende contentvormen zijn?
Verschillende soorten content
Je hebt content in allerlei soorten en maten. Dus hieronder een kort lijstje:
- Website
- Podcast
- Social media berichten
- Video’s
- Infographics
- Foto’s
- Vlogs
- Handleidingen
- Illustraties
…and go on! Eigenlijk is het dus de output die je als bedrijf kunt maken. En daar heb je vele vormen van.
Wat zijn contentcreators?
Naast het begrip content, hoor je vaak de term contentcreator. Een content creator is iemand die content maakt. Vaak zijn zij betrokken bij het creatieve proces. Iemand kan bijvoorbeeld een contentcreator zijn op gebied van video óf tekst. Je kunt binnen dit vak ook écht een specialisme hebben. En dat is maar goed ook, ieder zijn ding!
Wat als je geen contentcreator in huis hebt?
Als je dit leest, dan ben je wellicht op zoek naar content voor het bedrijf of merk waarvoor je werkt. En als je geen contentcreator in huis hebt, stel jezelf dan eens de vraag ‘ben ik dat zelf dan misschien?’. Ja, het creëren van content hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het zijn maar termen. En natuurlijk is er altijd baas boven baas óf iemand die dus zijn of haar eigen specialisme heeft. Maar dat betekent niet, dat jij het niet kunt.
Aan de slag! Maar eerst een contentstrategie…
Ik zou je willen adviseren niet zomaar content te gaan maken. Het loont namelijk de moeite om vooraf een plan te maken. Dit is een goede basis voor je marketing. We beginnen dus met een contentstrategie. Je stelt je hierin namelijk de vragen:
- Voor wie maak ik mijn content?
- Wat ga ik vertellen?
- Wanneer ga ik het vertellen?
- Waar ga ik het vertellen?
Als je dat helder hebt, ga je aan de slag met een raamwerk. En als je consequent bij je plan blijft, wordt jouw verhaal ook duidelijk voor je doelgroep en volgers.
Ben benieuwd of dit je heeft geholpen!
Vind jij contentcreatie lastig, loop je vast of ben je even de inspiratie kwijt? Soms kan het helpen als er iemand meekijkt en meedenkt die er wat verder vanaf staat. Tijdens een sparringsdag brainstorm ik een dag lang met je mee, zodat jij weer geinspireerd wordt. Die dag kun je me alles vragen, niks is te gek! En onthoud, even niet vooruit kunnen mensen content is heel menselijk. 🙂